17:08 Встановлення опор повітряних ліній | |
![]() Для виготовлення дерев'яних опор використовують головним чином деревину дерев хвойних порід (модрини, ялиці, сосни та ін.) Діаметр соснових колод для основних елементів опор (стояків, приставок, траверс, підкосів) повітряних ліній до 1000 В повинен бути не менше 14 см, а для допоміжних деталей (ригелів, подтраверсних брусів і т. п.) - не менше 12 см. Деревина опор недовговічна і, наприклад, термін служби дерев'яних непросочених соснових опор близько 5 років. Небезпечними руйнівниками деревини є стовпової гриб, рожевий трутовик, шпальний грибок і такі комахи, як жуки-рогохвости, чорні вусачі і терміти. Збільшення терміну служби дерев'яних опор в 3 - 4 рази досягається шляхом обробки їх різними хімічними речовинами - антисептиками, процес обробки дерев'яних опор називають антисептуванням. В якості антисептиків застосовують креозотових масло, фтористий натрій, Урал, доноліт та ін. ![]() Рис. 1. Конструкції дерев'яних опор повітряних ліній до 1000 В: а - одностоєчна проміжна, б - кутова з підкосом, кутова з відтяжкою, г - анкерна А-подібна: 1 - стійка, 2 - підкіс, 3 - ригель, дротяна відтяжка, 5 - натяжний пристрій , б - бандажі, 7 - приставка (пасинок) Дерев'яні опори виготовляють, антисептируют і збирають на спеціальних полігонах і стройзаводах, а потім на автомашинах з причепами доставляють до місця установки. Одностійкові дерев'яні опори доставляють на трасу в зібраному вигляді, а многостоечние (А-подібні й ін) - частково зібраними. Ці опори збирають на місці. Перед складанням всі деталі опори ретельно оглядають: у них не повинно бути таких дефектів, як руйнування захисних покриттів (антисептичних, антикорозійних), пошкодження різьби болтів і шпильок, глибоких раковин на металевих хомутах і бандажах і т. п. У процесі експлуатації найбільш швидко пошкоджується ділянка дерев'яної опори, розташований на 30 - 40 см нижче і вище рівня землі, тобто в місці, де деревина найбільш інтенсивно піддається змінному впливу атмосферних опадів і що міститься в землі вологи. З метою економії деревини дерев'яні опори роблять складовими - з'єднують стійку опори з дерев'яною або залізобетонної приставкою (пасинком). Складові опори утворюють міцну конструкцію, застосування якої підвищує надійність роботи повітряної лінії електропередачі і термін її служби. З'єднання стійки опори з однією або двома приставками (рис. 2, а, б) здійснюється бандажами або хомутами. Для з'єднання дерев'яної стійки з дерев'яною приставкою Комлева частина стійки на довжині 1,5 - 1,6 м стісується на площину шириною 100 мм. На таку ж довжину і ширину обробляється і верхня частина дерев'яної приставки. ![]() Рис. 2. Способи сполучення дерев'яних стійок опор з приставками (пасинками): а - з одного дерев'яної, б - з одного залізобетонної, з двома дерев'яними, 1 - стійка, 2 - бандажі, 5 - дерев'яна приставка, 4-залізобетонна приставка, 5 - шар толю. Стесали площині стійки та приставки повинні кінчатися перпендикулярної карбом. Стик деталей, що з'єднуються повинен бути щільним без просвітів. На обох деталях намічають лінії бандажів і роблять невеликі виїмки для болтів, що стягають бандажі. Виїмки для болтів роблять у випадку, коли стягування бандажів здійснюється не скручуванням, а болтами. По колу стійки та приставки на ширині бандажів (50 - 60 мм) усувають нерівності для забезпечення кращого стягування цих деталей опори бандажами. Бандажі накладають на ділянку сполучення в двох місцях, відступивши вниз від верхівки приставки на 200 мм і вище комля стійки опори на 250 мм. Відстань між бандажами - 1000 - 1100 мм. Для бандажів застосовують сталеву оцинковану м'яку дріт діаметром 4 мм або неоцинкований дріт (катанку) діаметром 5 - 6 мм. Бандаж складається з декількох витків дроту, накладених на ділянку сполучення стояка опори з приставкою і міцно скручених або стягнутих наскрізним болтом. Кількість витків кожного бандажа визначається діаметром бандажної дроту. Один бандаж повинен мати 8 витків при діаметрі дроту 6 мм, 10 витків при діаметрі 5 мм, та 12 витків при діаметрі дроту 4 мм. Довжина дроту, необхідної для одного бандажа, обчислюється за формулою: L б = 26 n (D1 + D2) де L б - довжина дроту, см, n - кількість витків бандажа, D1 і D2 - діаметри стійки і приставки в місці установки бандажа, див. Бандаж накладають на опору наступним чином. Загинають кінець бандажної дроту на довжині 3 см під прямим кутом і вбивають у дерев'яну приставку (при сполученні стійки опори із залізобетонною приставкою кінець бандажної дроту вбивають у стійку опори), а потім, намотавши і щільно уклавши необхідну кількість витків, розсовують їх посередині й, вставивши у простір, що між витками спеціальний ломик з загнутим кінцем, скручують всі витки. Наклавши описаним способом другий бандаж, перевертають опору і скручують ломиком обидва бандажа з іншого боку опори, міцно стягуючи таким чином бандажі на ділянці сполучення стояка опори з приставкою. Замість скрутки для стягування бандажа може бути застосований болт з фігурною головкою, шайбою і гайкою. Сполучення бандажами стійки опори з двома приставками (рис. 2, в) виконується аналогічно сполученню стійки з одного приставкою, при цьому стійка опори обробляється з двох сторін. Кожна приставка кріпиться до стійки окремими бандажами, для розміщення яких у відповідних ділянках приставок роблять попередньо вирубки глибиною 6 - 8 мм і шириною 60 - 65 мм. Місця сполучення деталей опор, вирубки, зрізи і затес покривають антисептиком. Під гайки та головки болтів підкладають шайби. Деревина під шайбами повинна бути затесатися, але не вирубана. На висоті до 3 м від землі різьблення на виступаючих з гайок кінцях болтів закернівают, кінці болтів, що виступають із гайок більш ніж на 10 мм, зрізають і також закернівают. Металеві неоцинковані деталі опор двічі покривають асфальто-бітумньм лаком. Для зручності накладання дротяних бандажів опора повинна бути піднята над землею на 20 - 30 см, а приставки тимчасово з'єднані зі стійкою опори за допомогою струбцин (рис. 3, а). ![]() Рис. 3. Пристосування для побудови та оснащення дерев'яних опор: а - струбцина для тимчасового скріплення стійки опори з дерев'яною і залізобетонної приставкою, б - шаблон для розмітки отворів під гаки, в - пристосування для свердління вручну отворі в опорі, г - ключ (загортання) для укручування гаків в опору Оснастку опор роблять при виготовленні їх на стройзаводах, але не рідко, щоб уникнути пошкодження ізоляторів і арматури при транспортуванні, безпосередньо в місці спорудження повітряної лінії електропередачі. Роботи з оснащення опор включають в себе розмітку місць розташування гаків, свердління в опорі отворів під гаки й установку в них гаків з ізоляторами. Місця встановлення гаків на опорі розмічають за допомогою шаблона, виготовленого зі шматка прямокутної алюмінієвої шини товщиною 3 - 4 мм. Шаблон (рис. 3, б) коротким зігнутим кінцем накладають на вершину опори спочатку з одного, а потім з іншого-її боку, відзначаючи місця установки гаків відповідно по парних і непарних отворам шаблону. Розмітку отворів у траверсах для установки в них штирів виробляють також за допомогою шаблону. Отвори в опорі свердлять за допомогою електрифікованого інструменту, у разі відсутності джерела електроенергії застосовують бурав відповідного розміру або спеціальне пристосування (Рис. 3, в). Висвердлене в опорі отвір повинен мати діаметр, рівний внутрішньому діаметру нарізки гака, а глибину, рівну 3 / 4 довжини нарізної частини гака. Гак повинен бути ввернуть у тіло опори всій нарізною частиною плюс 10 - 15 мм. Гаки ввертають в отвір за допомогою ключа (рис. 3, г). Ізолятори кріплять на арматурі (гаках, штирях) в майстернях або безпосередньо на трасі повітряної лінії при оснащенні опор. На ізоляторах не повинно бути тріщин, сколів порцеляни, стійких, що не піддаються очищенню забруднень та інших дефектів. Брудні ізолятори повинні бути очищені. Чищення ізоляторів металевими щітками, скребками або іншими металевими інструментами забороняється. Більшість забруднень видаляють з поверхні ізолятора, протираючи забруднені ділянки сухою ганчіркою і ганчіркою, змоченою у воді, а стійкі забруднення (іржа та ін) - змоченою в соляній кислоті. Працювати із застосуванням соляної кислоти слід в рукавичках з кислототривкої гуми і в захисних окулярах. Ізолятори й арматуру (рис. 4) вибирають з урахуванням розрахункових навантажень від натягу проводів, району ожеледного (враховується маса можливих ожеледних утворень на проводах), тиску вітру на дроти та ін При цьому беруться такі значення коефіцієнта запасу міцності відносно руйнівного навантаження: 2,5 при нормальному тяжінь проводів і 3,0 при ослабленому тяжінь проводів. ![]() Рис. 4. Ізолятори та арматура повітряних ліній до 1 кВ: а - ізолятори ТФ, РФО і ШФН, б - гак КН-16, в - штирі ШТ-Д (для дерев'яних траверс) і ПГГ-С (для сталевих траверс) Дерев'яні опори широко застосовуються при будівництві повітряних ліній, особливо в районах, багатих лісами, але, як вже вказувалося, дерев'яні опори недовговічні, тому вони поступово замінюються залізобетонними опорами, термін служби яких становить 50 - 60 років. Залізобетонні опори повітряних ліній напругою до 1 кВ мають конічну форму і прямокутне або кільцеве (кругле) перетин. Для полегшення маси стійку залізобетонної опори на значній частині її довжини роблять пустотілої. Залізобетонні опори забезпечені жорстким металевим каркасом з арматурної сталі, що підвищує механічну міцність опори, вони служать для підвіски на них проводів на траверсах або гаках: в останньому випадку в тілі опори при її виготовленні залишають отвори для установки в них гаків. У залізобетонної опори є спеціальний висновок, приварений до арматур каркасу для приєднання його до нульового проводу лінії з заземленою нейтраллю. Залізобетонну опору встановлюють у блокових фундаментах або безпосередньо в землі з підкладкою під неї залізобетонної плити. Оснащення залізобетонних опор виробляється практично так само, як оснащення дерев'яних опор, дещо відрізняючись лише деякими другорядними операціями. Роботи з оснащення опор виконують до їх підйому і установки в котловані, що дозволяє застосовувати різноманітні механізми і таким чином набагато полегшити працю монтажників. | |
| |
|
Всього коментарів: 0 | |